Wszelkiego rodzaju blogi internetowe są dziś powszechnym elementem polskiej części internetu. Z początku prowadzone wyłącznie przez garstkę zapaleńców – pomiędzy których najwięcej było nastolatków – dziś prowadzone są przez największe światowe firmy, a najbardziej wpływowi blogerzy mogą liczyć na kontrakty opiewające na bardzo wysokie, sięgające nawet kilkuset tysięcy zł kwoty. A jako że blogi internetowe teraźniejsze są w polskim internecie od ponad dwóch dekad, warto przybliżyć sobie ich historię i wskazać najbardziej przełomowe momenty w dziejach polskiej blogosfery.
Za początek blogowania w naszym kraju uznaje się rok tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąty siódmy, kiedy powstała pierwsza strona zawierająca internetowy gazetę jej posiadacza – ten jednak nie słyszał wówczas o blogach (nazwa pochodzi z języka angielskiego – web log), więc nie utożsamiał się zbyt z opisywanym nurtem. Na pojawienie się jego następców nie powinno się było jednakże długo czekać, bo już po kilku miesiącach w polskim i internecie zaczęły pojawiać się strony z dziennikami i pamiętnikami twórców. Wkrótce z zachodnich krajów dotarł do nas trend blogowania, a największe wtedy portale internetowe udostępniły swoim użytkownikom narzędzia pozwalające na blogowanie bez konieczności posiadania umiejętności takich jak kodowanie HTML czy obsługa serwerów.
Pierwsze polskie blogi internetowe nie skupiały wokół siebie szerokich rzesz czytelników. Były bowiem kierowane głównie do znajomych autorów i jedynie nieliczne były czytane przez większe ilości osób. Te drugie z w pewnych przypadkach przekształciły się w miejsca z swoją publicznością, których autorzy pełnili funkcje opiniotwórcze. Ten trend zbiegł się też z innym – rozwojem blogów tematycznych. Były one prowadzone przez fachowców w swoich dziedzinach i dotyczyły najróżniejszych tematów. Do dziś działają blogi poruszające takie tematy jak rozmaite dyscypliny sportu, różnego rodzaju rzemiosło, rękodzieło i hobby, podróży po różnorakich regionach Polski i świata, sztuka, literatura, komiksu, wydarzenia lokalne czy wiele innych. Co ważne, dla twórców wielu z nich blog internetowy jest kluczowym sposobem na życie i głównym źródłem uposażeń.
Ostatnie lata przyniosły także inny trend – a mianowicie coraz częstsze wykorzystanie środków wyrazu innych niż pisanie bloga. Dzisiejsi blogerzy chętnie sięgają bowiem po narzędzia do budowy filmów wideo (które najczęściej publikowane są przez nich na YouTube), a również sposobów oferowane przez media społecznościowe, na czele z Instagramem i multifunkcjonalnym Facebookiem, a też w nieco mniejszym stopniu, mikroblogowym Twitterem.