Początków blogowania należy poszukiwać w latach dziewięćdziesiątych, kiedy to w globalnej sieci zaczęły pojawiać się pierwsze prywatne strony, których autorzy prowadzili wirtualne, dostępne dla każdego pamiętniki. Z czasami zaczęły pojawiać się także pierwsze platformy umożliwiające założenie bloga osobom bez wiedzy technicznej – wystarczyło się zarejestrować, a następnie za pomocą prostego konfiguratora wybrać najbardziej pasujący do tematyki naszej strony szablon.
Powstanie tego rodzaju platform sprawiło, że blogowanie zdobyło wielką popularność – zarówno w naszym kraju, jak i poza jego granicami.
Coraz większa ilość blogerów przyczyniła się do dynamicznego rozwoju tego zjawiska, czego wynikiem okazało się zwiększenie różnorodności tematyki dostępnych w polskiej sieci blogów. Blogi powoli przestawały być internetowymi pamiętnikami „zwykłych” ludzi, a stawały się miejscem, w którym o swoim życiu opowiadali w głównej mierze sportowcy, artyści czy naukowcy i jako takie zaczęły być cytowane przez kolejne media.
Kolejnym krokiem naprzód w rozwoju blogosfery było pojawienie się blogerów specjalistycznych. Pisanie bloga online było dla nich sposobem na to, aby własną pasją, wiedzą i doświadczeniem podzielić się z nieraz tysiącami czytelników śledzących ich blogi. Takie strony istniej do dziś, poruszając masę różnorakich tematów – od podróży, przez rękodzieło, a kończąc na sporcie, gotowanie lub samochodach. Blogerom specjalizującym się w jednej dokładnie sprecyzowanej dziedzinie zawdzięczamy także pojawienie się w biznesie reklamodawców, którzy w pełni zmienili oblicze tego zjawiska.
Dzięki różnorodnym możliwościom współpracy z różnymi firmami, dla najlepszych osób prowadzących takie gazety, blogowanie stało się perfekcyjnym sposobem na zarabianie pieniędzy. Źródłem pensji może być w głównej mierze publikowanie artykułów sponsorowanych, lokowanie rozmaitych produktów w publikowanych przez siebie notkach lub reprezentowanie marki przez dłuższy czas. Sposobności jest w rzeczywistości sporo i nikogo już nie dziwi fakt, że blogowanie dla wielu stało się pełnoprawnym zajęciem.
Rozwój blogosfery ułatwiają też social media, do których przeniosło się dziś wielu blogerów. Jest to tym bardziej intuicyjne, że największy serwis społecznościowy świata – Facebook – od lat udostępnia mnóstwo opcji dedykowanych właśnie blogerom i sprawiających, że wielu przypadkach zbędne staje się posiadanie własnej domeny – między innymi funkcję publikowania notatek. Pisanie bloga online dało też początek innemu popularnemu trendowi – vlogowaniu. Po tym terminem kryją się videoblogi, czyli dzienniki w formie filmów publikowanych zazwyczaj na platformie YouTube.